tisdag 31 januari 2017

KURVOR OCH ANNAT

Efter lämning på förskolan imorse gick Freja och jag till Bvc's öppna mottagning på öppna förskolan. Ville göra en vikt- och längdkoll. Freja blir tio månader om tio dagar men hennes tiomånaderskontroll ska hon göra först i slutet av mars. Det var svårt med tider tydligen. Så jag ville hur som helst göra en snabbesiktning. Inte för att jag är orolig, inte ett dugg, bara nyfiken.
Och ungen vägde 10,2 kilo. Lite mer än, tex, Elvira gjorde på sin 1-årskontroll (även om det är stört förbjudet att jämföra barn). 
10 pannor, rund och god och glad och aktiv. Men det är ju så härligt, Sverige alltså, detta lyxiga land av kurvor och diagram. Freja har i och med denna viktökning planat ut på sin kurva. Istället för att, som den gjort ända sen den dag hon föddes, peka uppåt som den härligaste skidbacke, var den nu endast ett spikrakt litet horisontellt streck. 
Vår BVC-sköterska la pannan i veck och pekade lite bekymmersamt på kurvan. Hon hummade och ummade och sa att "Njaaa, jag är inte så orolig än, men vi får ha lite koll. Och hon får gärna börja äta mer mat." (Dvs amma mindre. Dvs inte hela natten - tro mig, jag skulle sluta med det, om det inte innebar att jag även behöver sluta med nattsömn).

Men jag tycker att det här är helt fantastiskt! Vilken trygghet, vilket skyddsnät! Fick jag en enda önskan här i världen så skulle det vara just detta system och denna möjlighet till alla världens barn. Att få vara runda och glada och fulla av ork och ändå bli påhejade att gå upp lite till. 

Jag fick dock fri lejd att göra precis som jag ville med Freja. Jag ansågs erfaren nog efter fyra barn att veta själv vad som var bäst och rimligt (att amma hela nätterna tydligen...) Tack för det!

Efter öppna förskolan sov Freja nästan tre timmar och vaknade upp lagom till vi skulle till skolan och utvecklingssamtal för Elvira. Tänkte att hon skulle vara kinkig då hon liksom inte hann äta nån lunch men det var bara stora leenden och hela charmpaketet. Och ett fantastiskt trevligt samtal naturligtvis. Det gör mig alltid så glad att få höra om Elvira i skolan, inga konstigheter där inte!

Hann hem och stoppa i Freja lunch, dammsuga och plocka lite och sen var det dags att hämta hem Julie. 
Jag lämnar henne på en gunga varje morgon och jag hämtar henne på en gunga varje eftermiddag. Hon älskar verkligen att gunga. Borde bli lite enformigt tycker jag... 
Hennes fröken berättade att de börjar kunna skönja ett litet mönster med Julie. Varje eftermiddag när det är dags att städa på avdelningen innan mellis, då blir Julie så väldigt trött och svag och saknar mamma nåt helt enormt. Samma sak när de ska gå och klä på sig ytterkläderna efter mellis. Hon är inte dum, vår lilla latmask. Jag gav mitt medgivande till lite lagom kravställan. 

Jösses vilken novell det blev idag! En bild kanske? Jag har bara tagit en enda bild idag
men den är inte så dum den heller! Mina gosisar! När Gustav kommer hem frågar Julie direkt om han vill leka med henne. Oftast är han snäll och ställer upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar