söndag 13 december 2015

LÄKARBESÖK, BAK OCH SNUSKPEPPISAR

Inatt bestämde jag att det var dags för en besiktning hos doktorn. Jag kan hosta vidare och härda ut om jag vet att det är virus och ofarligt, men jag är lite rädd för att dra ner nåt skit i lungorna och bli liggande i flera månader. Som när jag väntade Julie.
Närakuten i Brommaplan är alltid bra. Ingen telefonkö och jag fick tid på förmiddagen.
Sköterskan som tog emot var härjad. Alla är sjuka nu, sa hon. Vi är helt nerringda, jag har suttit i telefon i fyra timmar nu!
Det lät sannerligen inte kul. Men jag delade väntrum med endast en annan patient, fick komma in till läkaren en kvart före utsatt tid och hela mitt besök, inklusive provtagning och sjukintyg tog inte mer än tio minuter. 
Lungorna lät bra, halsen var röd och svullen men inte infekterad, sänkan var på gränsen. Luftrörskatarr, alltså virus, blev diagnosen. Om jag vilade och öste i mig c-vitamin skulle det förhoppningsvis vända och inte bli värre.
Fredde fixade en grym citrusbomb när jag kom hem.
Pressad citron, lime och clementin. Det var surt men kändes nyttigt och fräscht.
Sen tog vi tag i pepparkaksbaket som jag utlovat.
Fast hon var ju inte jätteintressad, Julie. Mest av att äta deg, men det är väl så det ska vara.
Rebecca gjorde ett fint pepparkakshus och så dök Elvira upp och sällskapade lite.
Hon bakade en sväng hon också, och fixade julklappar till sina bästisar.
Även Fredrik var med och bakade, syns det? Det ska visst föreställa honom och mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar