tisdag 8 december 2015

LÄGET

Två veckor och en dag har jag jobbat, efter att ha varit borta två och en halv vecka pga foglossning eller allmänt rygghaveri. Men nu ligger jag däckad i halsont och förkylning. Där fick jag för att jag vaccinerade mig mot influensa. Typ. Fast det ångrar jag inte en sekund. När jag väntade Julie fick jag en grym infektion i lungor och hals som höll i sig flera månader, där har jag ingen lust alls att hamna igen. Så när man nu rekommenderas att vaccinera sig som gravid då gör jag det. Tog man sprutan efter vecka 20 fick även barnet skydd under sina första sex månader. Det gillar vi, särskilt efter att ha fått ett luftvägskänsligt barn som Julie. Och Gustav, han var ju likdan. Mammas gen kan man ju lätt tolka det som då. Varsågoda mina barn.
Det har ju blivit en känslig sak, det här med vaccinationer annars. Att vaccinera sina barn debatteras vilt på sina håll och jämnställs av vissa av dessa fanatiska motståndare med barnmisshandel. Vilket hån, känner jag, mot människor i de delar av världen där människor faktiskt dör i de här sjukdomarna som man här då väljer bort att vaccinera mot. "För sjukdomarna finns ju inte här". Nej, just det. Men med migrationen som råder i världen och med det ökade vaccinationsmotståndet som finns så har vi snart sjukdomarna här. 
Jag rekommenderar filmen "Penn and Teller on vaccinations" (eller nåt liknande) på youtube om man känner sig osäker kring vaccinationer.

Det blev ett sidospår det här. Jag tänkte mest uppdatera om det kroppsliga gravidläget. Jag har ju aldrig lidit av foglossning nån av de andra gångerna. Mer än mot slutet när den liksom kommer naturligt. Nu slet jag lite onödigt på ryggen i samband med en inskolning av litet barn på jobbet i kombination med dåliga lyft och gjorde alltså illa mig. Jag blev sjukskriven i två veckor, var rädd att det skulle hålla i sig hela vägen, men lyckades vila och vårda mig tillbaka till hälsan. Men jag måste hela tiden tänka mig för, särskilt på jobbet. Jag känner hur lite som krävs för att ryggen ska ta stryk och så får jag svårt att gå och räta ut mig. Jag vill jobba så länge det bara går så jag försöker vara klok. 

För övrigt mår jag bra, bortsett från trötthet. Blodtrycket och övriga värden har varit okej. Nu har jag iofs bara varit på ett besök hos barnmorskan, i samband med inskrivning. Det är ett par månader sen. Ska dit nästa vecka igen på besiktning så vi får se om det håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar