fredag 26 februari 2016

FREDAG OCH ALLT VAD DET INNEBÄR

Hej hopp, idag var det äntligen fredag och alla var glada. Förutom Julie på väg till förskolan imorse, "Jag vill vaaaara med dig," grät hon. Då gör det ju lite ont när jag faktiskt är hemma, men jag hade ju mitt barnmorskebesök som störde. Jag stannade kvar en lång stund och lekte tillsammans med Julie och hennes kompisar vid lämningen, det brukar funka. Vi leker en stund och när hon känner sig redo vinkar hon iväg mig. Det funkade idag också som tur var.
Besöket hos bm gick bra. Jag har haft ont i magen i snart två veckor, sist jag var där trodde vi ju att det kanske berodde på hosta, men det var det längesen jag hade nån nu. Värken sitter dock kvar, långt ner i magen. Jag var lite förutseende och tog med ett morgonurinprov att skicka på odling för att utesluta uvi. Men utifrån de symtom jag har och den vanliga urinstickan tyckte läkaren där att jag skulle börja en antibiotikabehandling direkt.
Så fick det bli. Visar det sig på måndag att proverna var okej får jag avbryta behandlingen. Jag hoppas bara att molvärken ska försvinna för den börjar ta knäcken på mig. De frågade även flera gånger om fosterrörelser, att bebisen rör sig som den brukar. Det är ju viktigt att lära sig att känna igen sin bebis rörelsemönster så att man genast ska veta om något avviker från det vanliga. Men jag måste erkänna, jag är kanske världens sämsta mamma, men jag väntar mitt fjärde barn och jag har aldrig lärt mig känna igen nåt rörelsemönster hos mina barn i magen. Jag känner den mest när jag är stilla. När jag lägger mig för att vila då drar den oftast igång. Eller om jag äter socker, mer än så vet jag inte. Den här bebisen har varit väldigt livlig men det har trappats ned, kanske beror det på att den nu ligger rätt, eventuellt fixerad, och börjar få det ganska trångt där inne. Med Julie blev jag ju igångsatt för att hon helt slutade röra på sig och det bär jag ju med mig. Plus att barnmorskan sa tre gånger idag att jag skulle ringa förlossningen i helgen om rörelserna avtog eller om jag fick mer ont. Lite nojig blir jag.
Nåväl, lite shopping blev det idag också.
Lite blått till bebis, idag är det visst en pojke jag väntar.
Ny väska till mig. Värsta reaklippet för en hundring. Några saker till Elvira hittade jag också men de hann jag inte fota.
Jackan och bootsen kom i paket till Julie. När 3-åringen får grejer man själv skulle vilja ha liksom... Hon gillade skorna för att de var lika som Elviras, men hon hade hellre velat ha dom i lila sa hon.
Elvira har sålt kakor mm till klasskassans förmån och i den här familjen var vi synnerligen supportive. Fredrik och jag la visst varsin beställning...
Och Julie, hon har ju längtat så mycket efter Elvira och det kan man förstå.
Efter middagen frågade Elvira om Jullan ville baka chokladbollar. "Får jag hjälpa till? Får jag hälla i mjöl och socker?" frågade hon och kunde knappt tro att det var sant.
Underbara storasyster!
Imorgon har vi lite roliga planer, hoppas att alla är pigga och mår bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar