lördag 9 maj 2015

TVÅ DAGAR

Tjo! Nån som undrar vad vi haft för oss sen sist?
Igår var det meningen att familjen Mattis & Bella skulle kommit ut för mys och övernattning men en sjuk Elina satte stopp för de planerna. Vi hoppas att hon kryar på sig snabbt nu så vi kan göra upp en ny plan inom kort.
Men det blev en trevlig fredagkväll ändå. Jag fick ju hem mina barn, och som bonus (eller standard numera) kom Marika över på grillmiddag. Det gjorde även Janne och efter middagen joinade också familjen Marlene & Dennis oss. 
Julie somnade såhär i mosters famn den stunden jag var iväg och hämtade hem Elvira som skulle sova hos en kompis men ändrade sig akut och ville hem.
Och tur det, så jag fick njuta av den här stunden imorse! Mina underbara tjejer.
Efter frukost satt Jullan i soffan i bara blöja och kollade filmer på paddan när det plingade på dörren. Där utanför stod Ella och Nova och frågade i munnen på varandra om Julie fick komma ut och leka på tomten. Hur sött?! Första gången Julie får lekfrågan av kompisar. Hon fick en väldig fart och blev påklädd rekordsnabbt och for ut till lekstugan och sandlådan. De hade roligt en bra stund, men mitt i alltihop hittade Julie en liten mask som hon gick runt med och ville ta med in. Jag talade om att man inte får ta in maskar och att just den här masken faktiskt var död och hon kunde istället lägga den i jorden vid plommonträdet. Hon gick och la den där och satt sen där på huk en stund och tittade på den sen kom hon till mig, helt förstörd av sorg och skakgråt. Hon tyckte så otroligt synd om den här masken som var död.
Jag inser att hon är extremt empatisk för sina två år, hon gråter även till film odyl. Och jag förstår också, om man nu gråter över en liten död mask, att hon har många svåra stunder framför sig i livet...

Nog om det. Mamma och hennes syrra Mia stod idag på bakluckeloppis i Solna så Elvira och jag åkte dit en sväng.
Mitt första besök på Råsunda. Och då finns inte Råsunda kvar längre. En enormt stor grusplan var vad det var. Men en helt okej loppis och de gjorde en helt okej vinst. Och jag tog med flit inte med några kontanter dit, jag är alldeles för bra på att köpa crap I don't need. Den 30:e maj ska de stå där igen och då hoppas jag kunna göra dom sällskap.
Resten av dagen gick åt till trädgårdsarbete och bakning. Vi har sått en massa i trädgården. Solrosor, squash, ärtor och morötter. Jag är en glad amatör när det gäller odling, men det är häftig att följa saker från jord till bord. 
Bullarna här ovan var mitt lilla experiment. Skulle det funka att fylla bullar med jordgubbar, vanilj och vit choklad? Svaret är ja. Det funkar.
Dagens sista stopp blev i soffan, stora barnen och jag har kollat på film, Bad Neighbours. Den var inte bra, men det var en mysig stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar