lördag 4 april 2015

SJÄLVA AFTONEN

Glad Påsk! 
Här på Skaresta har påskaftonen varit just det, väldigt glad.
Alla våra barn var spända och förväntansfulla på äggjakten redan vid frukost så det var bara att sätta igång.
Vi samlade barnen vid vedboden, eller tinget som vi kallade det. Pappa var Paolo Roberto när vi startade upp tävlingen.
Vedstapling! På två minuter skulle man bygga sin stapel så hög som möjligt.
Den som vann (Rebecca) fick sin första ledtråd först. Ledtråden ledde till en plats på, eller i närheten av, gården. Där fann man nästa ledtråd och den ledde i sin tur till ägg-gömman. Det var riktigt roligt och barnen ville genast ha fler tävlingar.
Min lilla påskgumma med sitt första ägg.
Hon fick (i vanlig ordning) mest grejer av alla.
Bland annat Hello Kitty-ägget som hon trånat efter på Konsum i flera veckor. Hon blev så otroligt glad. Men hon äter inte direkt nåt godis, några chokladbitar bara.
Till lunch dukade Anders och Kristina upp en grym buffé på altanen. Fantastiska ostar och fikonmarmelad, gåslever, hemrörd lax- och räkröra, löjrom, oxfilé-parmesan-kapris-röra, salami och champagne, så härligt lyxigt och gott! Och efter det behövde vi en promenad.
Barnen ville ju tävla mer så vi fortsatte med tema Farmen. Jag satte ihop ett husförhör med tio frågor utifrån gården och bondelivet och pappa och jag genomförde tävlingen med barnen. Det var jättekul och de var duktiga! Rebecca tog hem även detta.
Senare, efter vår traditionella påskmiddag, var det vi vuxna som fick tävla i ett husförhör som Elvira och Rebecca fixat frågor till. Det var också kul, särskilt eftersom jag vann!
Blir aldrig trött på den här vyn och alla fantastiska solnedgångar man får se här. I denna stund, när solen gick ner, lyckades Julie få med sig morfar till garaget. Hennes favoritbok just nu är Castor snickrar, och hon ville så gärna få pröva att snickra själv.
Och det Julie ber morfar om, det får hon. Hon fick testa precis allt som Castor gör i boken, spika, såga, borra, limma, skruva mm. Hon var så otroligt glad och stolt över detta. Gissar att det kommer bli fler önskemål om snickrande framöver...

Pappa och jag tog nyss en ny viltsafaritur. Dock tyvärr med samma dåliga utdelning som igår. Jag för helt enkelt otur med mig när det gäller att få se vilt. Eller så har det vilda påskfirandet på Skaresta skrämt bort alla djur på flera mils avstånd.
Hur som helst, vi har haft en underbar påskhelg och jag är inte ett dugg sugen på att åka hem imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar