söndag 28 december 2014

MAT I MINNE

Idag åkte vi ner till Färjestaden för en mysig dag hos mamma och Göran.
Julie hade packat sin Pippiväska själv. (Jag packade upp den nu när vi kom hem. Däri låg några böcker, ett suddgummi, en liten grej som lossnat från vår dammsugare och en krokodil från ett Kinderegg. Allt man behöver för en dagstripp!)
 Jullan älskar att vara hos mormor. Hon plockar ur alla leksaker ur korgen 
och myser i soffan som en liten pasha! (Obs, hon åt bara ett halvt kex, inte hela skålen. Det var bara kul att öppna paketet och hälla upp dom. Typiskt sånt man får göra hos mormor).
Jag älskar också att vara hos mormor. Eller mamma förstås. "Det är bara för att det är ditt barndomshem," trodde mamma. Fast jag hävdade att det är mycket finare och mysigare där nu än när jag bodde där som liten ;) 
Min mamma är proffs på mys och fina saker. Hoppas på att ärva den talangen (eller alla hennes fina saker!;)
Hon hade till exempel, som värsta Ernst, gjort egna islyktor, imponerande. Det är inte alls svårt att GÖRA men man ska komma på det. Och ta sig tiden.
Mat blir sällan bra på bild, särskilt inte med blixt. Ser riktigt oaptitligt ut. Men jag visar ändå att vi åt den årliga kalkonmiddagen. En tradition som min mormor (som inte längre finns) startade för många många år sen. Min mamma och hennes systrar har sen tagit över den. Och när mamma nu lagar kalkonen, potatisen, och framför allt den magiska såsen, på precis samma vis som mormor gjorde, då transporteras man bakåt i tiden. Man har ju både doft- och smakminne och dessa triggas igång direkt vid ett sånt här tillfälle. Det är häftigt. 
Mormor - du lever vidare genom oss alla, vi tänker på dig <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar