tisdag 23 december 2014

DET ORDNAR SIG

Julförväntansfulla barn alltså. Luften darrar av nerv och spänning här ikväll. De är så glada och prilliga och ingen vill sova. Eller jo, de VILL sova men förutsätter att de inte kommer kunna. Inte blev det bättre när jag fyllde upp med julklappar under granen direkt... 
Klämma och känna, läsa namn och jämföra. Jag kommer så väl ihåg det här från när jag själv var liten, inget slår förväntan inför jul. 
Fredrik och jag har ju våra stora barn varannan jul och jag tänker redan nu på nästa år, hur tomt det kommer vara här då. Julie kommer ju förstå mer av vad julen och tomten innebär då, men det är ändå milsvid skillnad på att ha ett och fem barn hemma. Sådant är livet som divorcee! (Det fina är i alla fall att barnen uppskattar sina två hem och skilda föräldrar allra mest just nu, fler hem = mer julklappar).

Och jag, jag har precis målat naglarna och sitter i soffan med ett glas vin. Lyssnar på barnen när de kommer till ro i sina rum. Alla klappar är klara och det doftar (som i nio av tio hem i detta land just nu) av nygriljerad julskinka från köket. Imorgon är vi (förhoppningsvis) femton stycken som äter jullunch här och firar tillsammans. Min stora fina fantastiska familj.
Vi har städat och fixat och riggat och pyntat och lagat och bakat och allt vad det är. Men jag försöker ändå tagga ner, lägga det hela på en lagom nivå. "Det är BARA jul," vill jag tänka. Det är bara en dag, och det viktiga imorgon är inte dekorationen på julbordet eller att det är dammsuget under soffan. Det viktiga är att vi får vara tillsammans. Det, och glädjen i ögonen på våra fem barn. Resten ordnar sig.

Och med den simpla visdomen vill jag önska Dig, var Du än är och vem Du än är, en riktigt GOD JUL!


2 kommentarer:

  1. GOD JUL bästa Malin!

    Vårt hem luktar inte skinka, den gör vi tidigt imorgon bitti men däremot luktar vårt hem av en blandning av pepparkakor och revben. Lite suspekt men det går ändå hem då det är jul.

    Vi har fortfarande små barn hemma så vår gran har ännu inga klappar, dom kommer under natten då vi får besök av tomten (som pojkarna tydligen kommer kika på under täcket).

    Och där sa du något också som jag funderat så mycket på, det här året har Loke sina bröder med sig men nästa år då? Då är han utan sina bröder. Allt går att lösa och allt går att göra åt det braiga hållet men det skär ändå lite i hjärtat.

    Kram på er, och ha en riktigt bra julafton nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna! Och kram tillbaka. Önskar er den underbara barnjul du skrev om i din fina krönika.

      Man har ju olika jular. Både vi och ni kommer att ha det bra och fint nästa jul också, bara lite annorlunda. Barnen hör ju till när det är jul <3

      Radera